Hoppa till huvudinnehåll

Sebastian Borg – studerande till hisstekniker

Bild på elev

Hej Sebastian! Du utbildar dig till servicetekniker på Xenter, berätta varför du sökte utbildningen?
”Corona-pandemin gjorde att jag ville ha en trygg utbildning som leder till jobb. En polare till mig gick utbildningen förra året och berättade om den, vi har båda jobbat som säkerhetsvakter innan och jag tror det är bra med lite erfarenhet och ett säkerhetstänk med sig. Jag kom hit till skolan och kollade och därefter sökte jag och fick högsta betyg i den förberedande kursen!”

Vad är bäst med utbildningen?
”Det är nog skolans lokaler, att man får tillgång till så mycket verktyg och vara med och bygga en hiss! Första gången jag gick in i ett hisschakt var nu i skolan och det var wow! Och kompetensen hos lärarna, de har med sig riktiga berättelser och har jobbat med riktiga hissar. Det är mycket matematik och logik i detta jobb och det älskar jag. Jag är här för en anledning, jag vill lära mig och gör det här helhjärtat.”

Hur ser en vanlig dag i skolan ut?
”Vi börjar vid nio och har lektion på förmiddagen, tekniskt eller teoretiskt beroende på kurs. Ofta är det mer teoretiskt på förmiddagen och praktiskt på eftermiddagen. Vi lär oss något på förmiddagen och får testa på eftermiddagen.”

Nu har du precis varit på utbildningens första praktikperiod (LIA), hur var det?
”Jätteroligt och givande. Jag arbetade tillsammans med en mekaniskt duktig servicetekniker och fick testa mina nya kunskaper. Jag insåg hur viktigt det är att tänka på säkerhet och att jag vill lära mig mycket och utvecklas till nästa praktikperiod.”

Hur ser din framtid ut efter utbildningen?
”Jag vill börja jobba med nybyggnationer och hoppas att jag får ett jobberbjudande från min praktikplats. Sedan vill jag gärna komplettera med mer matte och avancera inom branschen, det är målet.”

Varför borde andra söka denna utbildning?
”Den här yrkesutbildningen är för människor som vill något, då kan du gå hur långt som helst. Våra gästlärare från branschen har alla pratat om behovet av servicetekniker och att anställa. Det finns stora globala företag och mindre företag som erbjuder bredare roller och en möjlighet att snabbt utvecklas.”

Text av: Hissförbundet