Trafiklärare

Trafiklärare undervisar och handleder personer som avser att ta körkort – i körskolebilen och i teorisalen. Du blir en viktig del i trafiksäkerhetsarbetet mot nollvisionen.

Gillar du att jobba med människor?

Vill du vara en del av en bransch som är i ständig utveckling inom så väl pedagogik som hållbarhetsarbete?
Vill du vara en del av trafiksäkerhetsarbete och bidra till säkrare förare?
Brinner du för att dela med dig av dina kunskaper?
Är du lugn, harmonisk och pedagogisk?
I så fall är trafiklärare ett yrke för dig. Som trafiklärare får du möjligheten att arbete i en kraftig växande bransch. Utvecklingen inom trafiksäkerhetsarbete är fortgående, vilket ger stora möjligheter till delaktighet och påverkan. Tillsammans mot nollvisionen.   

trafiklarare

Hur ser arbetsmarknaden ut de närmaste fem åren?

Behovet av utbildade trafiklärare är stort i hela landet, en ökad efterfråga av utbildade trafiklärare i kombination med ökat behov av spetskompetens ger goda karriärsutvecklingsmöjligheter.

”De närmaste 5 till 10 åren Så tror jag att vi kommer behöva bli dubbelt så många som vi är idag,då efterfrågan är stort från Ystad till Haparanda”, Andonia Överbring Verksamhetschef, Jarla trafikskola.

Enligt branchorganisationen, Sveriges Trafikutbildares Riksförbund STR är ”Bristen på utbildade trafiklärare är rekordstor […] Sammanlagt behövs just nu ytterligare 700 trafiklärare och om läget inte förändras riskerar situationen att få allvarliga konsekvenser på flera plan i samhället.”
Läs mer: www.str.se/rekordstor-brist-pa-utbildade-trafiklarare

Utbildningens upplägg

Xenters pedagogiska utgångspunkt är ett studerandeaktivt arbetssätt. Vi arbetar både med formativ och summativ bedömning och vår strävan är att de studerande alltid ska veta vad som är deras nästa steg i utvecklingen mot målen. Den studerande tränas i eget ansvarstagande, problemlösning, flexibilitet, kreativitet och entreprenörskap då vi ser att dessa förmågor får allt större betydelse i arbetslivet. Vi ser att reflektion över yrkesrollen är en viktig del av utbildningen. I samband med examinationen avslutas vanligen kurserna med självskattning där den studerande reflekterar över vad man lärt, hur det används i yrkesrollen samt vilket fortsatt lärande som är viktigt.

Vid heltidsstudier förläggs föreläsningar/klassrumsundervisning till 2 – 3 dagar/vecka. Övriga dagar innebär lärande genom självstudier, ofta med projektarbeten/studiebesök.

Efter utbildningen har du kompetenser för att:

  • ta ansvar och agera självständigt
  • reflektera över den egna rollen som lärare
  • vara empatisk
  • värdera och dra slutsatser av egna och gemensamma resultat
  • ta ansvar i samarbete med andra och att kunna leda samt utvärdera andras resultat
  • ha ett professionellt förhållningssätt gentemot kunder, kollegor och myndigheter
  • självständigt tillägna sig ytterligare kunskaper och färdigheter för vidare lärande och professionell utveckling inom arbetsområdet.

Kurser i utbildningen:

  • Trafikpsykologi,  35 p
  • Yrkespedagigik 1,  25 p
  • Fordonskunskap,  35 p
  • Författningskunskap,  10 p
  • Författningskunskap,  25 p
  • Arbetsmiljö,  10 p
  • LIA 1,  25 p
  • Yrkespedagogik 2,  50 p
  • Trafiksäkerhetsarbete,  23 p
  • LIA 2,  50 p
  • Examensarbete,  12 p