Hoppa till huvudinnehåll
VFX-artist, Xenter Yrkeshögskola
VFX-artist, Xenter Yrkeshögskola

VFX-artist

VFX-artist

STARTDATUM
12 augusti 2024
LÄNGD
100 veckor (500 p)
STUDIEFORM
Platsbunden, 100%
PLATS
Tumba, Stockholm
UTBILDNINGSLEDARE
Urban Lybeck
HUVUDLÄRARE
Kaspar Christophersen
Sista ansökningsdag 13 maj!

En VFX-artist använder mjukvara för att skapa visuella effekter inom film-, spel- och reklamproduktion. Du lär dig både de kreativa och tekniska aspekterna av filmskapande, animation och visual effects. Därför bör du som söker ha ett intresse för digitalt skapande. Utbildningen är 2,5-årig.

Film: Allt visuellt material i filmen är skapat av våra studerande på VFX-artist.

Extern video URL

Visuella effekter

VFX är en förkortning av engelskans visual effects. Det innebär digitala, visuella effekter för rörlig bild. En VFX-artister skapar VFX-effekter och anställs i första hand av specialiserade efterproduktionsbolag inom film och reklam. VFX-artister anställs även av datorspelsföretag för att skapa visuella effekter för datorspel eller speltrailers.

På utbildningen arbetar du praktiskt i vårt VFX-labb (som du har tillgång till sju dagar i veckan) varvat med föreläsningar av representanter från branschen.

Under utbildningen arbetar du i olika projekt i Xenters VFX-labb. Du får olika uppdrag där du har stor frihet att själv utforma lösningar. Du arbetar i nära kontakt med dina klasskamrater och lärare samt deltar i utvecklingsarbetet av utbildningen tillsammans med Ledningsgruppen.

Film: Ett projekt inspirerat av Simon Stålenhags science fiction-skapelser. Filmen är gjord av alla studerande på årskurs 2 (VFX19) som ett klassprojekt på YH-utbildningen VFX-artist på Xenter.

Extern video URL
Filmprojekt gjort av de studerande på VFX-artist (klass VFX19), inspirerat av Stålenhag.

Samarbete mellan yrkesroller

Precis som i arbetslivet handlar VFX-utbildningen mycket om problemlösning för att hitta de bästa kreativa och tekniska lösningarna. Samarbetet mellan 3D-artister och compositors är avgörande för resultatet. Du får därför arbeta i team både i grundläggande kurser och när du specialiserar dig mot yrkesrollerna 3D-visualisering eller compositing.

Bild av en animerad tsunami
Stillbild från animerad tsunami av Andreas Hansen

VFX en bransch för framtiden

Du som VFX-artist har möjlighet att jobba med många spännande uppdrag inom film-, spel- och reklamproduktion.

VFX-branschen är en av Sveriges snabbast växande branscher. De senaste åren har antalet anställda bland de ledande företagen i stort sett fördubblats varje år. De stora svenska VFX-företagen är samlade här i Stockholm.

VFX är en svensk exportframgång. Det framkom i en undersökning som Tillväxtverket genomförde 2017 av den digitala postproduktionsbranschen.

Spel- och filmbranschen närmar sig alltmer varandra och det är VFX-branschen som är kittet som förenar dessa två världar. Marknaden växer explosionsartat och behovet av välutbildade VFX-artister har aldrig varit större – och kommer att fortsätta växa.

Peter Levin, grundare och f.d. VD på Goodbye Kansas

Yrkeshögskoleutbildning

Utbildningens ledningsgrupp består av välkända branschföretag som regelbundet kvalitetssäkrar kurserna. Utbildningen avslutas med en lång praktikperiod på 26 veckor för att du ska få en gedigen arbetslivserfarenhet och ett brett nätverk i branschen.

”Ska de svenska VFX-företagen behålla sin position internationellt och kunna fortsätta att utvecklas i Sverige behöver branschen de närmaste fem åren nyrekrytera hundratals välutbildade VFX-artister. Det är ett skäl till att vi byggt upp ett samarbete med Xenters utbildning VFX-artist med dess geografiska närhet till de stora bolagen, vilket underlättar tillgången på föreläsare och direktkontakt med framtida arbetsgivare."
Fredrik Phil SVEA, Swedish Visual Effects Association

"Det är svårt att hitta duktiga VFX-artister och vi tvingas rekrytera väldigt mycket internationellt. Om vi kan hitta lika duktiga artister i Stockholm underlättar det enormt. Därför har vi valt att engagera oss i utbildningen." 
Alfred Lindahl, HR Partner

Kompetenskrav från branschen:

  • Skapa fotorealistisk VFX (3D eller compositing) i relevant mjukvara
  • Visualisera särskilda stil- eller känslouttryck genom val av färg, ljus och bildkomposition
  • Anpassa VFX-innehåll till en övergripande story
  • Bedöma den egna förmågan i relation till en beställning av VFX och planera den egna arbetsinsatsen
  • Arbeta i VFX-projekt enligt vanligt förekommande arbetsflöden och processer
  • Bedöma kvalitet i egen och andras VFX i relation till beställarkrav
  • Utveckla sin egen förmåga att skapa VFX

Efter utbildningen ska du bland annat ha kompetenser för att: 

  • Självständigt behandla VFX-produktion på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling
  • Övervaka VFX-produktion samt slutföra förelagda projekt inom yrkesrollen som VFX-artist.

Våra studerandes portfolio

Utbildningen VFX-artist har sin egen webbplats där vi lägger ut de studerandes arbeten i en portfolio. Där kan du få en bra bild av vad som skapas på utbildningen.

Vad är "compositing"?

Extern video URL

Utbildningens innehåll (500 YH-poäng)

Entreprenörskap
10 p
Bild, film och storytelling
20 p
Projektkunskap
20 p
Pre- postproduktion
90 p

Kursen behandlar produktionsarbetet inför VFX-projekt ur ett estetiskt och tekniskt perspektiv. Kursen avhandlar tekniska lösningar för att nå produktionskvalité utifrån givna specifikationer genom praktiskt arbete. 

Inspelning VFX 
5 p
Examensarbete
30 p
Lärande i arbete (LIA)
130 p
Översiktskurs 3D
40 p
Översiktskurs compositing
40 p

Valbara profiler (3D eller Compositing)

3D – ljussättning och texturering
60 p
3D – rigg och animation
25 p
3D – technical direction
30 p
Compositing 2
50 p
Compositing 3
65 p
Total
100 veckor / 500 YH-poäng

Avgiftsfritt med stöd!

Alla utbildningar är helt utan avgifteroch studiemedelsberrätigade (CSN).

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till yrkeshögskolan.

Utbildningsform och ex­a­men

Stu­di­e­me­dels­berätti­gad, avgiftsfri ef­ter­gym­na­si­al yrkeshögskoleut­bild­ning.

Examensbevis och utbildningsbevis
En studerade som uppfyller examensvillkoren, det vill säga är godkänd på alla kurser som ingår i utbildningen, har rätt att få ett examensbevis. Om det finns kurser som inte klarats av har den studerande rätt att istället få ett utbildningsbevis.

Det är utbildningens ledningsgrupp som utfärdar examensbevis och utbildningsbevis.

Terminstider

VFX-artist 2024

Utbildningsnummer: YH00818-2024-1

Termin 12024-08-12 - 2024-12-27100 p20 v
Termin 22024-12-30 - 2025-06-06115 p23 v
Termin 32025-08-11 - 2025-12-26100 p20 v
Termin 42025-12-29 - 2026-06-05115 p23 v
Termin 52026-08-10 - 2026-11-1370 p14 v

VFX-artist 2023

Utbildningsnummer: YH00818-2021-3

Termin 12023-08-14 - 2024-01-05105 p21 v
Termin 22024-01-08 - 2024-06-07110 p22 v
Termin 32024-08-12 - 2025-01-03105 p21 v
Termin 42025-01-06 - 2025-06-06110 p22 v
Termin 52025-08-11 - 2025-11-1470 p14 v

VFX-artist 2022

Utbildningsnummer: YH00818-2021-2

Termin 12022-08-15 - 2023-01-06105 p21 v
Termin 22023-01-09 - 2023-06-09110 p22 v
Termin 32023-08-14 - 2024-01-05105 p21 v
Termin 42024-01-08 - 2024-06-07110 p22 v
Termin 52024-08-12 - 2024-11-1570 p14 v

Ledningsgrupp

Afry Experience Studio
Alfredlindahl AB
Brokendoll
Cinegrace
Copenhagen Visual
Crosby
Dupp Film
Edisen
Filmlance International
Goodbye Kansas Studios
Masshypnos AB
Mattescape Studios
Ritualen
Studio Konkret
Swedish Frames
Swiss International
Tumba Gymnasium, Botkyrka kommun
Studeranderepresentanter

Programvaror

På Xenter får du en arbetsplats och dator med de programvaror som är industristandard och som du behöver för din utbildning till VFX-artist. Program som till exempel: Maya, Houdini, Nuke, Unreal Engine, DaVinci Resolve/Fusion med flera. Du använder den programvara som löser ditt problem bäst.

Förkunskaper i VFX är inget krav för att komma in på utbildningen. Det är viktigare att du har gott öga för det estetiska (ljus, färg och form). Eftersom VFX görs i dator är det dock bra om du har datorvana och trivs med att skapa digitalt.

Funderar du på om VFX-yrket skulle passa dig så finns det kostnadsfria versioner av flera programvaror som du kan ladda ner och prova på egen hand. Du kan ta hjälp av tutorials på Youtube och forum på nätet.

Maya är ett program för modellering, riggning, animation, simulering och rendering i 3D. Det har en väletablerad ställning inom både film- och spelindustrin. Det finns en 30-dagars trial som du kan hämta från utgivaren Autodesk.

Houdini är ett program som arbetar procedurellt med 3D, vilket innebär att noder kopplas samman till flödesscheman i en typ av visuell programmering. Detta gör programmet väldigt kraftfullt, särskilt för simuleringar. Det finns en stor efterfrågan från VFX-bolagen på artister med denna kompetens. Det finns en gratisversion kallad Houdini Apprentice som du kan ladda ner från tillverkaren SideFX.

Nuke är en professionell compositing-programvara som används för visuella effekter i film och TV-produktioner. Programmet har ett nodbaserat arbetssätt där bildelement och lager sammanfogas och bearbetas i nodträd som kallas script. Nuke stöder också 3D-compositing och är en branschstandard för visuella effekter. Nuke Non-commercial är en gratis variant av programmet som kan laddas ner från tillverkaren Foundry.

DaVinci Resolve är ett programpaket för videoredigering som även innehåller moduler för FX, compositing och grading. Det har vunnit popularitet bland produktionsbolag världen över, bland annat på grund av sina kraftfulla verktyg för color grading. Det finns i en gratis version som kan laddas ner från tillverkaren Blackmagic Design.

Unreal Engine är en spelmotor, ett program som används för att skapa spel, men som i allt högre grad även används inom filmindustrin och andra branscher på grund av sin kraftfulla realtidsrendering. Den går att ladda ner utan kostnad från unrealengine.com

Blender är ett mångsidigt 3D-program som även klarar compositing och videoredigering. Det ingår för närvarande ingen undervisning i programmet, men många studerande använder det för att lösa olika uppgifter. Blender är fri programvara som åtnjuter stigande intresse från industrin. Det har en mycket hängiven och hjälpsam Community och det finns många tutorials på Youtube. Detta gör Blender till ett bra program för att lära sig 3D-grafik på egen hand. Du kan hämta programmet från blender.org

Bild
Xenter Yrkeshögskola - symbol
Angående frågor om antagningen eller urvalsprocessen.

Antagningsenheten

Så här söker du till VFX-artist

  • Fyll i ansökan genom att klicka på gröna knappen ANSÖK NU ovan.
  • Ladda upp följande bilagor:
    - Gymnasiebetyg och eventuellt andra betyg och kursintyg 
    - CV med foto och personligt brev
  • Arbetsprov (se instruktioner under rubriken "Hur går urvalsprocessen till?")

Sista ansökningsdag är den 13 maj 2024.

Efter att du registrerat dig och skapat ett konto på xenter.alvis.se får du ett meddelande från e-postadressen noreply@gotit.se med dina inloggningsuppgifter. Du kan följa, ändra eller komplettera din ansökan samt få aktuell information via ditt konto. 

VIKTIGT!
Var uppmärksam på att viktig e-post rörande din ansökan kan ha noreply@gotit.se som avsändare. Gotit är leverantören av antagningssystemet Alvis. Håll utkik efter e-post från dess avsändare i din inkorg, så att de inte sorteras som skräppost.

Viktigt om behörighet och ansökan

Grundläggande behörighet

Grundläggande behörighet innebär att du:

  1. har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning
  2. har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1
  3. är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning
  4. genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. 

Om du behöver komplettera något ämne som behövs för den grundläggande behörigheten, till exempel Svenska 1, Engelska 5 eller Matematik 1, kan du vända dig till Vuxenutbildningen i din hemkommun för att läsa in kurser du saknar för att bli behörig.

Här kan du läsa mera om vad grundläggande behörighet till yrkeshögskola innebär!

Särskild behörighet

Endast grundläggande behörighet krävs för denna utbildning.

Reell kompetens

Saknar du formella meriter till exempel betyg eller examensbevis, eller då det gäller något eller några av behörighetskraven, kan det ändå finnas en möjlighet att du är behörig till en utbildning. Vi kan då komma att begära in kompletterande underlag, till exempel arbetsgivarintyg eller liknande. Om din reella kompetens ytterligare behöver styrkas kan du bli erbjuden ett test. Saknar du betyg i kurserna svenska, engelska eller matematik kan du vända dig till Vuxenutbildningen i din hemkommun för att göra ett nivåtest som visar nivån på dina kunskaper i respektive ämne. Ladda alltid upp resultatet på nivåtestet till bilagorna för din ansökan, oavsett vad resultatet visar. 

Om underlagen inte fullt ut styrker din behörighet kan en kompetenskartläggning utföras. Du kan ladda ned följande blankett för kartläggningen av din kompetens. Kartläggningen används sedan för att bedöma om du kan bli behörig till utbildningen. 

Tänk på att det är du som sökande som ansvarar för att komplettera din ansökan och att du gör det senast sista ansökningsdag. Alla bilagor ska du ladda upp i vårt antagningssystem senast sista ansökningsdagen: xenter.alvis.se

Här kan du läsa mera om vad grundläggande behörighet till yrkeshögskola innebär

Komplettering av betyg

Om du studerar och inte hinner få dina betyg före sista ansökningsdatum, måste du ansöka om att få komplettera betygen efter det datumet. Det gör du genom att mejla Antagningsenheten på e-postadressen antagning@xenter.se Bifoga studieintyg eller individuell studieplan där det framgår slutdatum för den/de behörighetsgivande kurs/kurser du läser. Kompletteringar ska du ladda upp med din ansökan på xenter.alvis.se senast den 13 juni 2024

Om du har frågor skicka e-post till: antagning@xenter.se

Hur går urvalet till?

Vid flera behöriga sökande än platser på utbildningen kallas alla behöriga sökande till urvalsprov som kan bestå av en eller flera delar. Det är viktigt att du deltar i urvalet för att öka dina chanser att få en plats på utbildningen. Poängsumman från samtliga urvalsprov utgör grunden för rangordning av behöriga sökande där de med högst poäng erbjuds en plats att tacka ja eller nej till medan övriga erbjuds reservplats i fallande ordning. Besked om plats eller reservplats meddelas före midsommar.

Urvalsgrund – särskilt prov

Du som är behörig sökande till utbildningen VFX-artist får poäng i urvalet genom tre delprov: ett arbetsprov som prövar din nuvarande kompetens inom visuella uttryck, ett skriftligt prov via webbformulär där du får beskriva dina förmågor inför kommande utbildning och yrkesroll, samt ett muntligt urvalsprov som prövar din kommunikationsfärdighet, kvalitetsmedvetenhet och din insikt i yrkesrollens speciella villkor. Mer information får du när du blir behörig till utbildningen (det vill säga din grundläggande behörighet är uppfylld) samt nedan.

Arbetsprov

Arbetsprovet består av två uppgifter: en bilduppgift (1) och en analysuppgift (2).

Uppgift 1: Bilduppgift

Du ska skapa 3 bilder som var och en beskriver en stämning och ett motiv utifrån
beskrivningarna nedan.

  • Bild A: ska visa en varm gemenskap i eldens sken.
  • Bild B: ska skildra en kall väntan i vinterstormens grepp.
  • Bild C: ska vara en bild med ett motiv som du bestämmer själv. Det kan vara något du har skapat tidigare som du tycker representerar dina förmågor på bästa sätt.

Du får skapa bilderna i valfri teknik som du känner dig bekväm med (t.ex. teckning, målning, foto, CGI).

Bildformat

  1. Bild A och bild B ska vara i formatet 1920 x 1080 pixlar (bredd, höjd).
  2. Bildförhållandet på bild C bestämmer du.
  3. Upplösningen på samtliga bilder ska vara anpassad för webben (72 dpi/ppi).
  4. Filtypen ska vara JPG.
  5. Filstorlek max 20MB/bild.

Uppladdning

Alla bilderna ska namnges enligt: Förnamn_Efternamn_Bild_[X].jpg

Exempel:

Anna_Andersson_Bild_A.jpg
Anna_Andersson_Bild_B.jpg
Anna_Andersson_Bild_C.jpg

Ladda sedan upp bilderna i ansökningssystemet (Alvis) som bilagor till din ansökan.

Valfri länk till tidigare verk

Utöver de tre bilderna kan du också bifoga en länk till din egen portfolio på ArtStation (om du har någon). Likaså går det även bra att länka till en show reel/film (skapad av dig) som ligger på YouTube eller Vimeo. Bifoga i så fall länken i ditt CV.

Bedömning av Uppgift 1: Bilduppgift

Vid utvärderingen av provet bedöms din förmåga att utifrån en bestämd beskrivning skapa en bild som med hjälp av ljus, form, färg och bildkomposition skildrar en stämning och situation.

Din arbetsprocess med bilduppgiften kommer att tas upp under samtalet i Urvalsprov 3: Muntligt kommunikationsprov (Intervju).

Uppgift 2: Bildanalys

Beskriv hur följande berättarkomponenter påverkar berättandet/känslan i den här bilden.

  1. Kompositionen
  2. Ljuset
  3. Färgerna
  4. Bildutsnitt

Svaret bör inte vara mer än en halv A4-sida (teckenstorlek 12 punkter).

Spara texten i filformat PDF och namnge filen enligt Förnamn_Efternamn_Bildanalys.pdf

Exempel:
Anna_Andersson_Bildanalys.pdf

Ladda sedan upp filen i ansökningssystemet (Alvis) som bilaga till din ansökan.

Bedömning av Uppgift 2: Bildanalys

Vid utvärderingen av analysuppgiften bedöms din förmåga att föra ett resonemang kring
bildskapande och visuell kommunikation.

Frågor angående detta arbetsprov?

Om du har några frågor angående arbetsprovet, skicka dem till urban.lybeck@xenter.se.
Kom ihåg att ange ditt namn och att det är VFX-artist du har sökt till.

VFX-artist 2024 Arbetsprov

Urvalsprov i kommunikation

Urvalsprovet i kommunikation till VFX-artist kommer att beskrivas här under februari 2024.

Möt våra studenter

Extern video URL
Studerandeporträtt - VFX-artist - Christoffer
Extern video URL
Studerandeporträtt - VFX-artist – Ebba